Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Makanan Tradisional - Lemang

AWAS !! Kawasan Jualan Lemang Dihadapan !, Pernah tak anda perasan papan tanda ini dalam perjalanan dari KL/Kuantan ke Kuala Terengganu ? mungkin ada yang tak perasan, kawasan "PANAS" ni terletak di daerah KIJAL,kemaman . Sesiapa yang melalui laluan ini pasti akan melihat sederetan gerai yang menjual lemang, lemang akan dibakar dihadapan kedai bagi menarik perhatian pengguna jalan raya.

Ada yang tak tahu apa itu lemang? Pelik jugak ada yang tak tahu pasal lemang kan?..tak mengapa , saya akan terangkan apa itu lemang.Lemang diperbuat daripada beras pulut dan santan yang dimasukkan ke dalam ruas buluh yang dilapik dengan daun pisang, sebelum dibakar sehingga masak. Kaedah memasak menggunakan buluh merupakan kaedah kaum asli memasak di Malaysia khususnya.

Lemang dijual sepanjang tahun, tetapi lebih meluas pada hari perayaan seperti hari-hari raya.Lemang di pantai timur biasanya dimakan bersama dengan ikan bakar, tetapi di pantai barat, ia sering dihidangkan bersama rendang atau serunding.

Kepada sesiapa yang belum mencuba Lemang Kijal, Jangan lupa untuk singgah di Kijal, Kemaman !!

1 comment:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails