Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Makanan Tradisional - Keropok Lekor

Kalau pasal keropok lekor ni, majoritinya dah pernah merasai keenakkan dan keasliannya, mungkin yang tak berkesempatan datang sendiri ke Terengganu cukup sekadar mengirimkan pesanan kepada saudara-mara & rakan-rakan untuk membelinya. Tapi kalau yang dijual di Kuala Lumpur misalnya, saya tak dapatlar nak menjaminkan keasliaan rasa sebenar keropok lekor dari pantai timur ni.Mungkin keropok itu dibuat di sini dan hanya menggunakan populariti nama seperti "Keropok Lekor Terengganu" atau " Keropok Lekor Losong" dan lain-lain nama lagi yang berkait rapat dengan keropok lekor ini.

Baiklah, Keropok Lekor diperbuat daripada isi ikan laut dan campuran sagu dan sedikit garam. Terdapat juga keropok yang dicampurkan dengan tepong kanji. Keseluruhan ramuan tersebut akan diuli dan digentel panjang bertali, sebelum direbus didalam air panas.Keropok lekor boleh dimakan segar sabaik sahaja diangkat dengan dicicah air lada (sos cili) yang pedas. 

Keropok lekor biasanya tidak tahan lama. Bagaimanapun, sekiranya hendak disimpan dengan lebih lama, keropok lekor hendaklah dibalut dengan plastik dan diletakkan ditempat air batu bagi mengelakkan baunya mencemar makanan lain. Apabila hendak dimakan, ia perlu dibasuh dan direbus semula dengan air,mungkin ianya perlu dicampurkan sedikit garam sekiranya terasa tawar. 

Lokasi yang menjadi pilihan untuk membeli keropok lekor adalah di Kampung Losong,Kuala Terengganu .

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails