Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Destinasi Pilihan - Muzium Negeri Terengganu

Lokasi wajib untuk dilawati di Terengganu semestinya Muzium Negeri Terengganu. Mungkin belum ramai yang mengetahui bahawa muzium Terengganu adalah muzium terbesar di Asia Tenggara dengan menempatkan empat blok utama selain mempunyai muzium maritim dan lima rumah tradisional.

Ia dibina dengan landskap taman yang indah sesuai dengan kegemilangan Terengganu yang kaya dengan sejarah budaya yang kekal sehingga dewasa ini. Lokasi Muzium Terengganu ialah di Bukit Losong, Kuala Terengganu, kompleks ini dibina dengan senibina yang menarik dan diinspirasikan dari istana lama di Terengganu.

Ia menempatkan sebuah muzium utama, muzium maritim, muzium perikanan, empat rumah tradisional, dan taman botani serta taman ulam. Muzium utama mempunyai galeri yang mempamerkan tekstil, teknik anyaman, senjata tradisional, perkembangan petroleum, seni Islam dan banyak lagi. 

Nak tahu lebih lanjut? Datanglah sendiri & nikmatilah pengalaman yang menakjubkan ini.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails