Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Destinasi Pilihan - Taman Tamadun Islam



Saya pasti ramai yang memasang angan-angan untuk melihat sendiri monumen-monumen bersejarah yang terdapat di Taman Tamadun Islam termasuklah Masjid Kristal, takkan nak tgok kat tv je kan? So saya berbesar hati untuk berkongsi sedikit informasi tentang Taman Tamadun Islam (TTI).


Taman Tamadun Islam merupakan sebuah kembara interaktif monumen Islam di serata dunia. Ia memberikan pendidikan dan hiburan informatif tentang destinasi Islam dunia.Berlokasi di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu, taman seluas 23 hektar ini adalah sebahagian daripada projek untuk membangunkan Kuala Terengganu sebagai Bandaraya Pesisir Pantai. 

Taman Tamadun Islam ini terbahagi kepada dua zon iaitu Kompleks Taman Tamadun Islam dan Zon Awam.Taman Tamadun Islam adalah taman tema pertama yang mengiktiraf senibina Islam. Disinilah terletaknya monumen-monumen bersejarah seperti Masjid Negara (Malaysia), Dome of the Rock (Palestin), Masjidil Haram (Arab Saudi), Al-Hambra Citadel (Spain) dan Taj Mahal (India),Mimbar Kalyan (Uzbekistan), Makam Abu Nasr (Afghanistan), Mimbar Berputar Samarra (Iraq), Masjid Mohd Ali (Kaherah), Masjid Besar Qairawan (Tunisia), Masjid Besar Agadez (Nigeria), Aleppo Citadel (Syria), Masjid Kul Syarif (Russia) dan Mimbar Xian, China. 



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails