Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Destinasi Pilihan - Masjid Tengku Tengah Zaharah


Alhamdulillah ada ruang skit untuk berkongsi maklumat kepada semua yang melayari blog ini, Artikel kali ini berkenaan dengan Masjid Tengku Tengah Zaharah atau lebih dikenali sebagai Masjid Terapung. Masjid ini terletak di Jalan Sultan Mahmud, perjalan kira-kira 10 minit dari pusat bandar dengan menggunakan kenderaan seperti kereta,motor,bas dan pengangkutan awam yang lain.

Masjid Tengku Tengah Zaharah dibina di atas pelantar terapung, memberikan ia sudut unik & menarik. Ia terletak di sungai Terengganu dan salah satu senibina moden. Rekabentuk masjid ini menggunakan batu marmar & seramik. Diinspirasikan dari Almarhum Sultan Terengganu, Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah ibni al-Marhum Sultan Ismail Nasiruddin Shah. 

 Dibelakang masjid ini juga terdapat lagoon buatan manusia yang menjadi destinasi pilihan keluarga untuk bercuti & beriadah di hujung minggu. Persekitaran yang nyaman dan indah ini pasti membuatkan pengunjung dapat menenangkan fikiran seketika daripada kesibukkan hidup di kota.

Jangan lepaskan peluang untuk singgah di Masjid Terapung...assalamualaikum w.b.t

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails