Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Makanan Tradisional - Laksa Terengganu

Teringat pula saya pada laksa terengganu ni, untuk makluman pelawat-pelawat blog ni, laksa terengganu ni ada 2 jenis, 1 jenis dipanggil laksa kuah masak & 1 lagi laksa kuah mentah.Kedua-duanya mempunyai rasa yang sangat lazat cuma pemilihan perlu mengikut kesesuaian masing-masing. 

Kuah mentah biasanya dibuat dengan menggunakan santan yang diharong (dicampur air panas) sahaja tanpa dimasak, dan dicampurkan dengan lada hitam, bawang dan isi ikan. Kuah masak pula disediakan dengan rempah dan hampir sama dengan kuah laksa Johor, tetapi lebih kuning. Kuah mentah biasanya tidak tahan lama dan perlu dibuat hanya apabila hendak dihidangkan.

Laksa Terengganu biasanya dihidangkan dalam beberapa gabungan dengan menggunakan laksa tepung (gandum) atau laksa beras. Pada pengalaman saya, biasanya masyarakat di negeri terengganu ni makan laksa menggunakan tangan, mungkin dengan cara ini kita dapat lebih menikmati keaslian & rasa tradisional laksa terengganu ini.




No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails