Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Makanan Pilihan - Telur Penyu

Disebabkan terlalu banyak makanan yang terdapat di terengganu ni, saya hampir terlupa untuk masukkan artikel tentang makanan yang menjadi pilihan di negeri terengganu ni, tak lain tak bukan ia adalah telur penyu.Telur penyu ni bukanlah makanan yang popular disini, tapi kebanyakkan pelancong yang datang mesti mencari telur penyu untuk dibawa pulang.Disebabkan usaha untuk mencari telur penyu ini sukar, faktor harga pula menjadi masalah kepada pembeli-pembeli.


Telur penyu ni mempunyai rasa yang lain dari telur-telur yang selalu kita makan seperti telur ayam, telur itik dan telur angsa. Kulit telur penyu lembut sahaja tapi susah untuk dipecah. Telur penyu dijual dalam 2 jenis iaitu yang rebus dan yang mentah. Kebiasaanya, telur mentah yang dijual bewarna kekuningan kerana disaluti pasir manakala yang sudah direbus berwarna putih. Telur yang sudah direbus berasa sedikit masin dan telur kuningnya keras seperti telur masin tetapi telur putihnya seperti telur separuh masak. Itulah keistimewaan telur penyu. Jadi, kalau datang ke Terengganu, jangan lupa untuk mencuba.Lokasi kebiasaan untuk mencari Telur Penyu ialah di Pasar Besar Payang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails