Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Budaya & Warisan - Pembuatan Bot & Perahu

Tukang perahu tradisional Terengganu terkenal kerana kepakaran mereka yang luar biasa, teknik dan penggunaan bahan yang telah bertahan sekian lama. Mereka mereka bentuk perahu tanpa menggunakan pelan atau lakaran(blueprint) , mereka menggunakan 100% imaginasi dan daya ingatan untuk menyiapkan sesebuah bot ataupun sampan. Melihat hasil yang mereka siapkan memang tidak tercapai akal oleh manusia seperti kita untuk menjangkakan yang mereka menyiapkan bot-bot ini tanpa sebarang bantuan teknikal seperti lakaran atau mesin2 yang canggih.


Kebiasaanya, tukang perahu ini mengabungkan elemen tradisional dan moden dalam mereka bentuk bot-bot disini agar ia kelihatan unik dan menarik selain pengguna kayu yang bermutu tinggi dan tahan lama. Tempahan bukan sahaja dari kawasan tempatan, malah ada diantara mereka yang mendapat tempahan dari luar negeri & negara. Lokasi pembuatan bot-bot ini adalah di Pulau Duyong, Di sini juga menjadi lokasi penganjuran sukan perahu layar antarabangsa yang dikenali sebagai Monsoon Cup.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails