Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Destinasi Pilihan - Hutan Lipur @ Air Terjun Sekayu

Destinasi pilihan yang seterusnya terletak di Hulu Terengganu, Jaraknya lebih kurang 56 km dari pusat bandar Kuala Terengganu. Destinasi kali ini ialah Hutan lipur sekayu atau lebih dikenali juga dengan air terjun sekayu berlokasi di dalam kawasan hutan simpanan hulu terengganu tambahan. Mengikut maklumat yang diterima, Hutan lipur sekayu mempunyai keluasan lebih kurang 405 hektar dan mempunyai pelbagai spesis tumbuhan dan pokok yang terdapat di hutan ini termasuklah pokok-pokok yang mempunyai khasiat perubatan yang tinggi.

Bagi mereka yang menggemari aktiviti riadah seperti jungle tracking & perkhemahan, disini disediakan infrastruktur dan kemudahan-kemudahan tersebut seperti tempat penginapan, taman permainan kanak-kanak, pondok rehat, tempat berkhemah, jalan dalam hutan (jungle tracking) dan lain-lain lagi.

Keunikan hutan lipur ini ialah terdapat sebuah air terjun 3 peringkat yang cantik dan mempersonakan yang ianya merupakan daya tarikan utama kepada pengunjung ke sini tidak kira pengunjung dari dalam dan luar negeri. Air sungainya yang jernih dan sejuk membuatkan sesiapa sahaja melupakan segala masalah apabila mereka datang berkunjung ke sini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails