Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Budaya & Warisan - Bas Bandar

Mak ! Rumah tu bergerak! .. itu lah ungkapan yang pernah saya dengar tatkala berjalan di sekitar Kawasan Shah Bandar di Kuala Terengganu, mungkin melucukan apabila terdengar ungkapan kanak-kanak berusia lebih kurang 6 tahun itu,namun itulah hakikat yang perlu kita terima di mana sebuah rumah bergerak dan mempunyai roda seperti sebuah bas.Itulah keunikkan negeri Terengganu! Sebuah bas yang dicipta menyerupai sebuah rumah. Keunikan hasil ukiran Melayu yang bermotifkan flora dan fauna kini telah ditingkatan penggunaannya yang dulunya hanya digunakan pada ukiran sesebuah rumah, perahu, perabut malah kini telah diguna pakai dalam membina sebuah bas.

Bas bandar ini kini menjadi tarikan bagi pelancong-pelancong yang datang ke Terengganu. Keunikan dan keistimewaan bas ini telah menarik minat ramai pelancong yang datang ke Terengganu untuk menaiki bas ini yang sememang amat berbeza dengan bas-bas yang ada di Malaysia ini.

Bas Bandar ini juga turut menjadi pengangkutan awam bagi penduduk-penduduk di sekitar Kuala Terengganu untuk ke bandar. Kadar tambang yang berpatutan sememang amat berbaloi dengan keselesaan yang keselamatan yang dijaminkan kepada para penumpang.Selain itu juga, bas ini juga menyediakan kerusi yang diperbuat daripada kayu jati yang telah diukir dengan pelbagai corak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails