Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Destinasi Pilihan - Bukit Puteri

Destinasi pilihan pada kali ini adalah tempat yang cukup bersejarah bagi masyarakat terengganu khususnya, Destinasi kali ini dikenali sebagai Bukit Puteri.Lokasinya terletak dihadapan Pasar Besar Kedai Payang di Kuala Terengganu dengan ketinggian lebih kurang 200 meter.Mungkin ramai yang ingin mengetahui sejarah disebalik Bukit Puteri ini.

Pada zaman dahulu, Bukit Puteri merupakan sebuah kubu pertahanan dan juga sebagai menara kawalan terhadap para perdagang dan nelayan untuk masuk ke pelabuhan. Kini fungsinya sebagai kota pertahan telah berubah menjadi kawasan sejarah yang penuh dengan pelbagai cerita misteri dan keunikannya yang tersendiri.

Bukit Puteri telah dikenali sebelum pemerintahan Sultan Zainal Abidin I. Menurut cerita orang-orang terdahulu, Bukit Puteri menjadi tempat kediaman kepada Puteri Bunian. Orang-orang kampung pada waktu itu, gemar bertandang berjumpa Tuan Puteri untuk meminjam pinggan mangkuk bagi mengadakan kenduri keramaian. Namun begitu, ada di antara orang-orang kampung tidak memulangkan semula barangan yang dipinjam itu dan ada juga barangan pecah tidak diganti semula. 

Sikap orang kampung yang tidak amanah telah menyebabkan Tuan Puteri merajuk dan membawa diri ke Bukit Bintang di Besut.Pada zaman pentadbiran Sultan Mansur II, kubu kompleks Istana Maziah telah dibina bersebelahan Bukit Puteri. Wujudnya istana di Bukit Puteri telah meningkatkan kegiatan aktiviti perdagangan yang tertumpu di Kedai Hilir, kawasan Kedai Payang dan juga Kampung Cina.

Sewaktu peperangan antara Sultan Mansur II dengan Sultan Omar berlaku, Bukit Puteri dijadikan sebagai benteng pertahanan bagi menjejaki musuh dan melancarkan serangan dengan lebih cepat.Bukit Puteri yang menghadap ke arah Laut China Selatan telah menjadi mercu tanda dan memainkan peranan sebagai pemandu arah kepada para nelayan serta para perdagang memasuki pelabuhan Kuala Terengganu. Bersesuaian dengan corak hidup penduduk tempatan yang kebanyakannya adalah nelayan menjadikan lokasi Bukit Puteri terletak di tempat yang strategik.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails