Terengganu Darul Iman

Istana Maziah  Pulau Kapas  Tasik Kenyir  Masjid Kristal  Muzium Terengganu  Pasar Besar Payang  Pulau Perhentian  Pulau Redang  Masjid Terapung

Budaya & Warisan - Bot Penambang

Pada zaman dahulu, pengangkutan bot menjadi pilihan utama masyarakat di Terengganu kerana Kuala Terengganu terbahagi kepada 2 bahagian iaitu Kuala Terengganu Utara & Kuala Terengganu Selatan. Sungai Terengganu yang menjadi pemisah kepada dua bahagian ini. Namun kini, setelah Jambatan Sultan Mahmud diwujudkan, pengangkutan air tidak lagi mendapat sambutan. Namun,tradisi ini masih dikekalkan bagi mereka yang masih memerlukan bot sebagai pegangkutan wajib mereka.

Bot penambang amat terkenal dikalangan masyarakat seberang takir dan pulau duyung kerana mereka lebih gemar menggunakan pengakutan air berbanding darat kerana jaraknya lebih dekat. Jeti di Seberang Takir terletak berhampiran masjid tanjung seberang takir. Perjalanan hanya mengambil masa selama 5minit untuk ke bandar.

Kedudukan jeti dibahagian bandar juga amat strategik kerana ianya berada betul-betul dihadapan Bazar Warisan dan bersebelahan dengan Pasar Payang. Ini juga merupakan salah satu sebab mengapa kebanyakan masyarakat sekitar seberang takir dan Pulau Duyung lebih gemar menggunakan penggangkutan ini. Selain itu juga para pelancong juga boleh menggunakan bot penambang ini untuk ke kampung seberang takir yang terkenal dengan aktiviti pemprosesan keropok lekor, ikan kering dan batik. Sememang harga yang ditawarkan lebih murah berbanding tempat lain.

Selain digunakan untuk menghantar penumpang ke bandar, bot penambang ini juga menyediakan perkhidmatan untuk mengililingi sungai terengganu. Dengan menaiki bot penambang ini, para penumpang boleh menikmati keindahan sungai terengganu malah mereka dapat melihat keunikan taman tamadun islam lebih dekat dari sudut yang berbeza.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails